RELACJE- VIII Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne. Poznaliśmy werdykt jury!

Image

W dniach 15- 17 września br. w Spółdzielczym Domu Kultury można było podziwiać kilkanaście spektakli, które wzięły udział w konkursie. Kto był najlepszy? Kogo pokochała publiczność?

Do udziału w konkursie kandydowało 76 spektakli z całego kraju. Do prezentacji w Stalowej Woli wybrano zaledwie 11. Ze względu na remont Miejskiego Domu Kultury spektakle prezentowane były w SDK. W gronie jury, które oceniło przedstawienia konkursowe znaleźli się: Lidia Sadowa, Mikołaj Grabowski, Łukasz Drewniak. Członkowie jury podkreślili bardzo wysoki poziom tegorocznej edycji RELACJI, prawdopodobnie najlepszej z dotychczasowych. Dostrzegli przełom, jaki dokonał się w wyborach repertuarowych zespołów, zabierających głos w publicznej debacie, dotykających wszystkich problemów współczesności. Był to dla nich znak, że twórcy teatru amatorskiego chcą wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość, nie tylko zadają pytanie o sens zmiany świata, ale szukają też artystycznych sposobów na jej przeprowadzenie. Rozumieją, że sztuka, teatr, to często jedyna wartość, jaką możemy przeciwstawić złu.

A oto werdykt jury!

Wyróżnienie w wysokości 700 zł dla zespołu aktorskiego Teatru Krzesiwo z Warszawy za spektakl Ścięte żonkile czyli opowieść o mechanizmie prześladowania i wykluczania, izolowania innych, ustalania fałszywych hierarchii, dzielących ludzi na lepszych i gorszych. Zastanawiając się, dlaczego nie odrobiliśmy lekcji XX wieku, Teatr Krzesiwo ostrzega przed tym, co dzieje się wokół nas – niezauważone i zlekceważone.

Wyróżnienie aktorskie również w wysokości 700 zł dla Marii Łojek za rolę Marii Josefy w spektaklu Dom Bernardy Alba Federico Garcii Lorki w reż. Anety Adamskiej- Szukały Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy ze Stalowej Woli.

Rola Marii Łojek celowo rozsadza konwencję przedstawienia i mury rodzinnego domu, który jest więzieniem dla kobiet z wielu generacji. Monologi Marii Josefy nasiąkają surrealnym tonem, zamieniają pragnienia seniorki rodu w niezwykłe cielesno- głosowe pieśni.

Wyróżnienie w wysokości 800 zł dla zespołu aktorskiego Teatru BaWiMo z Białegostoku za grę w spektaklu „Inna” wg dramatu Aleksieja Słapowskiego w reż. Dariusza Szady- Borzyszkowskiego. Jury doceniło konsekwentną realistyczną konwencję spektaklu, wiarygodne przedstawienie brutalnego świata rosyjskich więźniarek, próbę zrozumienia systemu zła i roli jednostki w mechanizmie odczłowieczania społeczeństwa.

Wyróżnienie reżyserskie w wysokości 800 zł dla Aleksandry Barczyk, liderki Grupy Zatrzymać Obrotówkę z Krakowa, za koncepcję spektaklu Związani, prowadzenie zespołu aktorskiego, pracującego metodą verbatim. Jury wskazuje na społeczną i publicystyczną wagę opracowanego przez krakowskich artystów tematu, dotyczącego kwestii rodzicielstwa zza krat.

Główną Nagrodę Aktorską w wysokości 1000 zł Jury przyznaje Robertowi Konowalikowi, reżyserowi i wykonawcy monodramu Bezgłośna samotność Teatru Fieter z Ozimka. Robert Konowalik wydobył mroczną atmosferę z twórczości Bohumila Hrabala, stworzył na scenie kameralny dramat starego, niepotrzebnego człowieka, w którym gaśnie nie tylko twórczość, ale i chęć życia. W spektaklu Bezgłośna samotność aktor nie tylko mistrzowsko operuje maską i przedmiotem, zmienia także swoje ciało w przestrzeń animacji. To gęsty, skupiony seans medytacyjny nad kondycją człowieka.

III Nagrodę w wysokości 1000 zł, która trafia do Teatru Off- Road z Zabrza za przedstawienie Grüss aus Buenos Aires. Jury zafascynowało się myśleniem zabrzańskiej grupy o przestrzeni teatralnej, ich próbami połączenia instalacji z teatrem dokumentalnym. Grüss aus Buenos Aires, opowiadając o przeszłości, próbuje pokazać związki architektury i etyki, geografii i systemu prawnego, nazywa współczesne przekroczenia, formułuje ostrzeżenie przed wciąż trwającym procederem handlu kobietami.[/p]

II Nagrodę w wysokości 2000 zł dla Teatru Agrafka z Chełmna za spektakl Prawy sercowy. W bezpretensjonalnej formie wieczoru panieńskiego, spotkania bliskich przyjaciółek, pulsuje tzw. rozmowa istotna na temat codziennych kobiecych wyborów. Traumy z przeszłości, nieudane związki zostają zmiksowane z żartami i pogawędkami tylko po to, by pokazać, że istnieje szansa na ich przezwyciężenie. Siostrzana więź między kobietami staje się siłą wyzwalającą.

Grand Prix RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych w wysokości 3000 zł Jury przyznaje Teatrowi SAFO z Rydułtów za spektakl HEKSY/ ballada o umieraniu w reż. Katarzyny Chwałek- Bednarczyk. Twórcy spektaklu, balansując między konwencją moralitetu i gawędy, opowiedzieli prywatną, rodzinną historię, pokazali, jak piękne, smutne, śmieszne i dziwne może być jedno życie. Śląska prowincja staje się stacją doświadczalną narodzin i umierania, miłości i zdrady, dobra i głupoty. Spektakl mieni się barwami przeszłości i nostalgii, odchodzi od rodzinnego dokumentu do metafory, detal zmienia się w poezję.

Nagrodę Publiczności w wysokości 1000 zł i festiwalowy szal rękodzielniczy otrzymuje Teatr SAFO z Rydułtów za spektakl HEKSY/ ballada o umieraniu ze średnią ocen 4,79.

W składzie młodzieżowego jury RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych znaleźli się: Katarzyna Janocha, Karol Mazurek, Alan Silenko, Alicja Wojnarowska, Joanna Zeliaś. Po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych przyznało nagrodę im. Józefa Żmudy Teatrowi SAFO z Rydułtów za spektakl „HEKSY/ ballada o umieraniu”, który w zabawny, a jednocześnie przejmujący sposób, pokazuje międzypokoleniowe relacje.

Przewiń do komentarzy






















Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =