Dworzec w Rozwadowie odzyskał dawny blask

Image

Dla Rozwadowa 8 września 2023 będzie jednym z najważniejszych dni w historii. Po wielu latach został odrestaurowany i oddany do użytku dworzec PKP- perełka architektoniczna i bardzo ważne miejsce pracy, a także początku i końca podróży wielu pokoleń. Było to wydarzenie niezwykle ważne o czym świadczyły tłumy przybyłe na jego otwarcie. Padła deklaracja, że dworzec kolejowy w Stalowej Woli też będzie odrestaurowany. Równocześnie do wydarzenia odbył się Piknik Kolejarski.

TŁUMY NA OTWARCIU HISTORYCZNEGO DWORCA PKP ROZWADÓW

W piątkowe popołudnie i wieczór Rozwadów wprost tętnił życiem. Tak wielu osób nie spodziewali się organizatorzy wydarzenia. Mieszkańcy bardzo licznie przybyli by obejrzeć stary dworzec w nowej odsłonie, bo to przecież ogrom historii, kolejarska przeszłość wielu mieszkańców miasta, ale to też znów rzeczywistość, bo dworzec ma szansę zatętnić życiem i znów stać się centrum komunikacyjnym regionu.

Historia dworca zaczyna się końcem XIX wieku. 30 października 1887 roku otwarto linię kolejową na trasie z Dębicy do Rozwadowa, z odgałęzieniem do Nadbrzezia. Dla potrzeb obsługi pasażerskiej wzniesiony został w tym czasie okazały budynek dworca kolejowego z dwoma ryzalitami od frontu i niewielką przybudówką od strony północnej. W listopadzie 1899 roku Rozwadów połączony został linią kolejową z Przeworskiem i wówczas budynek dworca rozbudowany został w kierunku północno- zachodnim. Drugi segment dworca połączono ze starszym budynkiem parterowym łącznikiem, a całość utrzymano w jednolitej stylistyce architektonicznej. Dziś dworzec Stalowa Wola Rozwadów stanowi jeden budynek, który przeszedł kompleksową przebudowę z zachowaniem jego walorów historycznych. Renowacji poddana została m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Na elewacji pojawiły się przestrzenne, podświetlane napisy Stalowa Wola Rozwadów z logotypem Polskich Kolei Państwowych S.A. Na elewacji południowo- wschodniej odtworzony został także historyczny napis „Rozwadów”. Wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono liczne usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy. W budynku i jego otoczeniu pojawiło się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat, została zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzającym instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Na dworcu i w jego otoczeniu zainstalowane zostały nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Ułożone zostały nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością jest wiata rowerowa dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostał pomnik w formie ośki kolejowej. Metamorfozę przeszła również przestrzeń obsługi podróżnych. Poczekalnia mieści się na parterze północnej części budynku. Znajdują się w niej ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Znalazło się tu także pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, znajdują się pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmują lokale na wynajem.

Dworzec udało się wyremontować dzięki programom rządowym i dużym dotacjom. To miejsce właśnie zaczyna tętnić życiem.

W uroczystości otwarcia nowego dworca udział wzięli między innymi: Janina Sagatowska – senator RP, Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i poseł na Sejm RP, Rafał Zgorzelski – członek zarządu PKP S.A., Radosław Wiatr - Wicewojewoda Podkarpacki, Lucjusz Nadbereżny – prezydent Miasta Stalowej Woli, Stanisław Sobieraj – przewodniczący Rady Miejskiej Stalowej Woli, Kamila Piech - radna Sejmiku Województwa Podkarpackiego, Jerzy Brodowski – komendant Komendy Regionalnej SOK w Przemyślu, samorządowcy i mieszkańcy Rozwadowa, Stalowej Woli i okolic. Witający przybyłych wiceminister Rafał Weber szczególnie ciepło pozdrowił kolejarzy, także emerytów, a wśród nich najstarszego kolejarza, który na rozwadowskim dworcu przepracował 48 lat. Wiceminister wspomniał też, że jego tata również przez ponad 30 lat pracował na dworcu w Rozwadowie, w Lokomotywowni.

DWORZEC ODBUDOWANO W CAŁOŚCI, MIMO ŻE JEGO CZĘŚĆ CHCIANO WYBURZYĆ

O to by budynek został zachowany w całości od początku zabiegał wiceminister Infrastruktury Rafał Weber wraz z senator Janiną Sagatowską i prezydentem Stalowej Woli Lucjuszem Nadbereżnym. To dzięki ich sprzeciwowi nie wyburzono jednego ze skrzydeł obiektu. Podczas uroczystości podsekretarz stanu podziękował za owocną współpracę przy wydawaniu zezwoleń budowlanych wojewodzie podkarpackiemu, a także ministrowi Infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi, który będąc w Rozwadowie obiecywał, że dworzec będzie odrestaurowany i tak się właśnie stało. Szczególną aktywnością cechował się w tym temacie prezydent Lucjusz Nadbereżny, bo przecież jego staraniem w budynku, który jest najdłuższym dworcem PKP na Podkarpaciu nie tylko będą przebywać podróżni, ale powstanie też punkt paszportowy, na który tak czekali mieszkańcy, i punkt Urzędu Miasta Stalowa Wola, będzie też rozwijał się lokalny biznes. Teraz widać, że remont całego dworca był dobrą decyzją. Kolej rozwija się i rośnie w siłę. Staje się znów potęgą komunikacyjną Polski.

- Czasy kiedy polska kolej jest rozwijana z powrotem wracają. Nasz Rząd z wielką determinacją realizuje wielki plan odbudowy polskiej kolei i to zarówno odbudowy linii kolejowych, które wymagają interwencji, wymagają inwestycji, elektryfikacji- zwiększenia przepustowości, jeżeli chodzi o prędkość zarówno pasażerską, jak i towarową. Nasz region takimi inwestycjami został już dotknięty- powiedział wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.

I jak przypomniał elektryfikacja linii kolejowych poszła już w kierunku Lublina. Teraz, jak dodał, czas na więcej zmian w kierunku południowym. Prace zaczęły się już na końcu linii 68, ruszają przetargi i roboty wykonawcze. Kolej bez wątpienia ma swój czas, jest przyszłością transportu. Jak poinformował Rafał Weber modernizacji mają ulec także linie w kierunku Sandomierza i Tarnobrzega po to, by udrożnić ruch w stronę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Będzie to ważna, wręcz strategiczna arteria komunikacyjna całego Podkarpacia.

- To jest coś, na czym nam bardzo zależy i nie będzie nam brakowało determinacji, ani środków finansowych żeby ten wielki program kolejowy zrealizować. Już teraz możemy się poszczycić wyjątkowymi statystykami, jeżeli chodzi o przewiezionych pasażerów. W poprzednim roku z polskich przewoźników skorzystało 342 mln pasażerów. Po I półroczu tego roku wiemy, że te liczby będą zdecydowanie wyższe. Myślę, że jest to wyraz zaufania polskiego społeczeństwa do przewozów kolejowych, jest to wyraz wielkiego postępu i nowoczesności przewoźników kolejowych i tych wszystkich segmentów, które wpływają na atrakcyjność kolei i proszę mi wierzyć, na pewno z tej drogi nie będziemy schodzić. Będziemy chcieli żeby ta ważna gałąź transportu: ekologiczna, czysta, bezpieczna, komfortowa, będzie również punktualna, była w naszym kraju rozwijana i odbudowa dworców kolejowych jest tego ważnym elementem- powiedział wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.

DWORZEC W STALOWEJ WOLI I INNE W OKOLICY RÓWNIEŻ BĘDĄ REWITALIZOWANE

Wiceminister obiecał, że Program Inwestycji Dworcowych nie kończy się. Będzie realizowany w przyszłości. W II jego edycji znalazła się rewitalizacja dworca kolejowego PKP Stalowa Wola - Dworzec Główny. Remont przejdą też inne obiekty dworcowe w regionie w: Nisku, Mielcu, Tarnobrzegu, Krośnie. Trwa rewitalizacja dworca w Rzeszowie. Na kolei znów wiele się dzieje, wiele dobrego.

- Inwestujemy w kolej. Byli tacy, którzy sprzedawali spółki kolejowe, chociażby PKP Energetykę. My żeśmy tę spółkę w ostatnich miesiącach odkupili. Jest ona w rękach Skarbu Państwa i odpowiada za bezpieczeństwo związane z elektryfikacją, z dostarczaniem prądu dla przewoźników i operatorów kolejowych. My inwestujemy w polską kolej. Dworzec PKP w Rozwadowie jest tego najlepszym przykładem- powiedział wiceminister.

Obecny na wydarzeniu Rafał Zgorzelski – członek zarządu PKP S.A. był zdziwiony tak liczną frekwencją, bo obejrzeć wyremontowany dworzec i posłuchać o tym jak przebiegały prace przyszło naprawdę wiele osób. Przed dworcem ustawił się tłum miłośników Rozwadowa, kolei i kolejarskich tradycji.

- To pierwsza taka sytuacja, pierwsze takie otwarcie dworca, gdzie tak tłumnie uczestniczą w nim mieszkańcy miasta. Dziś możemy wspólnie cieszyć się owocami naszej pracy, pracy Polskich Kolei Państwowych Grupy PKP, ale też kooperantów biznesowych i wszystkich osób zaangażowanych w realizację tego projektu- powiedział Rafał Zgorzelski – członek zarządu PKP S.A.

Podziękował on parlamentarzystom za współpracę i poinformował, że do remontu kolej przygotowuje już 7 kolejnych obiektów dworcowych. Na te zadania z pieniędzy rządowych i własnych kolej wyda 90 mln zł.

O tym jak ważna była kolej dla Rozwadowa, mówiła senator Janina Sagatowska. W tym dawnym miasteczku nie było domu, z którego nie wywodziłby się jakiś kolejarz. Szacunek do kolei pozostał do dziś.

- Dzisiaj oddając ten budynek oddajemy hołd wszystkim kolejarzom. To była chluba i duma Rozwadowa. Brać kolejarska zapisała się złotymi zgłoskami w naszej historii, jeżeli chodzi nie tylko o punktualność, niezawodność polskiej kolei, ale olbrzymi patriotyzm, poświęcenie dla Ojczyzny. Możemy z tego czerpać całymi garściami. Zachęcam do czytania na ten temat. Kiedyś Rozwadów był bardzo znany i wszyscy wiedzieli o tradycjach kolejarskich stąd się wywodzących- powiedziała senator Janina Sagatowska.

Parlamentarzystka podziękowała prezydentowi za dbałość o Stalową Wolę i zmiany jakie za jego przyczyną stają się w naszym mieście, że pamiętając o dawnych czasach, myśli także perspektywicznie, odbudowując historię, tworzy nowoczesność.

MIELIŚMY MARZENIE, ŻEBY ODBUDOWAĆ ROZWADÓW. W 50 ROCZNICĘ WŁĄCZENIA GO DO STALOWEJ WOLI TO SIĘ UDAŁO

Prezydent Lucjusz Nadbereżny nie krył radości z tego, że marzenie o pięknym Rozwadowie, stworzonym kiedyś z tradycji i silnej więzi pokoleniowej, właśnie się spełniło. W Rozwadowie zaszły ogromne zmiany, które sprawiły, że zapomniane przez wszystkich osiedle Stalowej Woli obudziło się z głębokiego snu. Wyremontowane ulice, zrewitalizowany Rynek, odrestaurowane budynki i na końcu- stary, ukochany przez minione pokolenia dworzec, dały bodziec społeczno- gospodarczo- kulturalny do nowego życia Rozwadowa. Sam stary- nowy dworzec jest wyrazem kolejarskiej miłości ludzi stąd do przeszłości.

- Nie ma silnego państwa bez silnej kolei. Nie ma dumnego państwa bez pięknej, rozwijającej się kolei. Nie możemy popatrzeć na historię patriotyzmu naszej Ojczyzny, dumy naszej Ojczyzny bez historii kolejarzy, również bez dworca w Rozwadowie, który był świadkiem wielu ważnych wydarzeń. To miejsce zostało uświęcone krwią naszych bohaterów- powiedział Lucjusz Nadbereżny.

Prezydent przypomniał, że w rejonie dworca zginęło wielu walczących o wolną Polskę, ale ginęli też niewinni cywile, dzieci, przesiedleńcy, więźniowie obozu, Romowie, Żydzi. To miejsce dla naszej społeczności ma więc także i wymiar miejsca pamięci. Wciąż żyją osoby, które pamiętają dawne wydarzenia lub słyszeli je z opowieści bliskich. Dlatego też remontem dworca, jak powiedział prezydent, przywróciliśmy godność tamtych osób, tamtych mieszkańców, bohaterów i zwykłych ludzi, obywateli miasta i kolejarzy, podziękowaliśmy im za trud życia i walkę o lepsze jutro. Tym bardziej cieszy ten fakt, że 9 grudnia będziemy obchodzić 50 rocznicę włączenia Rozwadowa do Stalowej Woli. Prezydent nie dziwił się, że na uroczystość otwarcia dworca przyszło tyle osób. Tradycje kolejarskie Rozwadowa w końcu do czegoś zobowiązują. Podziękował też wszystkim tym, którzy pracowali przy remoncie dworca, również parlamentarzystom za wkład w rozwój Rozwadowa.

- Pan poseł i wiceminister Infrastruktury tak pięknie wszystkim dziękował, ale drogi panie ministrze, bez pana pracy, a jesteśmy dzisiaj dumni z tego, że nasz poseł jest członkiem Rządu Prawa i Sprawiedliwości, jest członkiem Gabinetu pana premiera Mateusza Morawieckiego, gdyby nie pana zaangażowanie, gdyby nie pana wielka praca w Warszawie na rzecz naszego regionu, na rzecz Stalowej Woli i Rozwadowa, nie byłoby to wszystko możliwe. Jest pan wielki, panie ministrze!- powiedział prezydent Lucjusz Nadbereżny.

Zapewnił też, że za kilka tygodni ruszy Biuro Paszportowe i oddział Urzędu Miasta Stalowa Wola, gdzie będzie można załatwić sprawy administracyjne. Dzięki temu pobudzone zostaną inwestycje prywatne, gospodarcze, społeczne. Jak dodał wiceminister Infrastruktury, w Rozwadowie, dzięki dotacjom rządowym odbudowano Sokoła- dom kultury, który tętni teraz życiem. Wspomniał też dawną radną Marię Rehorowską, która dbała o tradycje rozwadowskie, zwłaszcza te kolejarskie. Przypomniał również o wyremontowanym funduszami rządowymi i marszałkowskimi budynku Sądu Rejonowego, w którym obecnie znajduje się Muzeum Karpińskiego. W Rozwadowie mają też siedzibę Wody Polskie. To także wpływa na rozwój tego miejsca. Ponadto miasto i powiat stalowowolski, dzięki dofinansowaniom, wyremontowały wiele ulic, co poprawiło bezpieczeństwo i przyczyniło się do rozwoju gospodarczego Rozwadowa. Wisienką na torcie jest oczywiście nowy Rynek w Rozwadowie- wizytówka miasta.

Dworzec, jak przystało na współczesne czasy- kartą magnetyczną, a nie tradycyjnym kluczem, otworzył wiceminister Infrastruktury Rafał Weber. Równocześnie w Rozwadowie odbywał się Piknik Kolejarski, a po nim potańcówka miejska.

Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016- 2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a jej koszt to prawie 12,2 mln zł. Remont pozostałych dworców kosztował ponad 1,5 mld zł.

Przewiń do komentarzy





































































































Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =