Maszerujemy z kijkami, czyli z 50+ dbamy o zdrowie

Image

Zatrzymać młodość wbrew pozorom nie jest trudno. Wystarczy trochę ruchu, radości i chęci. A może by tak pomaszerować z kijkami Nordic Walking?

W sobotę 24 sierpnia 2019 roku na centralnym placu zabaw przy SDK odbyła się akcja społeczna „Maszerujemy z kijkami 50+”.

Nordic Walking dla osób w każdym wieku

Wszyscy chcemy być zdrowi i sprawni, wchodzić na piętro bez zadyszki i podnieść bez trudu i bólu pleców ciężkie zakupy. Aby tak właśnie było warto zadbać o swoją kondycję fizyczną. Maszerowanie z kijkami, czy uprawianie Nordic Walking, to prosta aktywność fizyczna, której można się szybko nauczyć i uprawiać ją przez całe życie. Pozwala na osiągnięcie wielu korzyści zdrowotnych przy niewielkich kosztach. Z kijkami zawsze można wyjść samemu, z sąsiadką, z kimś z rodziny, grupą przyjaciół. Świetną okazją ku temu, aby rozpocząć przygodę z Nordic Walking była sobotnia akcja społeczna zorganizowana przez radnego Dariusza Przytułę przy współpracy z Fabryką Zdrowia.

- Chciałem żeby seniorzy wyszli z domów w plener, by mogli poćwiczyć. Kijki są najlepszym rozwiązaniem do tego, aby się poruszać, zadbać o kondycję. Zrobiłem kurs instruktora Nordic Walking i pomyślałem, że mogę w ten sposób pomóc mieszkańcom. Mam nadzieję, że po tej imprezie zorganizujemy grupy i będziemy chodzić wspólnie na błonia czy gdzieś dalej np. po Puszczy Sandomierskiej. Zgłaszało się do mnie dużo osób młodych pytając, dlaczego akcja jest tylko dla osób 50+. Chodziło mi o to, aby uaktywnić osoby starsze, żeby nie czuły się samotne, mogły spotkać się z innymi w grupie oraz aby w ten sposób zadbały również o swoje zdrowie– mówi radny Dariusz Przytuła, organizator akcji.

Akcja była skierowana do 50 seniorów ze Stalowej Woli. Każda z osób otrzymała: Poradnik Nordic Walking, kijki trekkingowe oraz wodę. Koszty związane z organizacją akcji pokrył Dariusz Przytuła z kilku swoich diet radnego. Takie praktyki ten radny stosuje nie pierwszy raz podczas i tej, i innych kadencji, gdy zasiadał w Radzie Miasta. Pieniądze, które otrzymuje z tego tytułu woli wydawać nie na siebie, a na różne cele, np. związane z bezpieczeństwem na drodze, szkoleniem dzieciaków, organizacją wydarzeń sportowych. Teraz propaguje wśród seniorów popularne chodzenie z kijkami. Do tego nie trzeba mieć ani kondycji fizycznej, ani umiejętności sportowych, ani nawet być zdrowym jak przysłowiowa rybka. Chodzi o to by się ruszać, wyjść z domu i przejść chociażby kilkadziesiąt kroków.

- Mamy dwa rodzaje kijków: kijki nordic walking i kijki trekkingowe. Ja wybrałem dla mieszkańców kijki trekkingowe ze względu na to, że są to kijki uniwersalne do wszystkich powierzchni: górzystych, płaskich i takie kijki moim zdaniem są najlepsze do marszu– wyjaśnia Dariusz Przytuła.

Spotkanie rozpoczęło się od regulacji kijków. Część osób zetknęła się z nimi po raz pierwszy. Należało ustawić je tak, aby ręka podczas trzymania przyjmowała z kijem kąt około 90 stopni. Później odbył się trening, który poprowadzili instruktorka z Fabryki Zdrowia oraz radny Dariusz Przytuła.

Uczestnicy spotkania chwalili sobie pomysł organizacji tego typu wydarzeń.

- Zdecydowałam się na udział w tej akcji ze względu na zdrowie. Chodzę dużo, ale ruch z kijkami to zupełnie coś innego i nowego dla mnie. Chcę spróbować swoich sił w tej aktywności sportowej– mówi pani Anna, uczestniczka spotkania.

Dlaczego warto sięgnąć po kijki?

Kijki służą nam do tego, aby kontrolować naszą stabilność podczas marszu, wspinaczki, czy spaceru. Używając kijków mamy kilka punktów podparcia. To tak jakby służyła nam dodatkowa para kończyn. Jest to niezwykle istotne szczególnie w przypadków osób, których sprawność fizyczna nie jest najlepsza. Marsze z kijkami są zalecane dla osób z nadwagą i otyłością ponieważ część ciężaru ciała rozłożona zostaje na kijki co powoduje zmniejszenie obciążenia kręgosłupa i stawów nóg. Podczas takiego marszu z kijkami kształtują się mięśnie rąk, nóg i tułowia. Kijki są szczególnie wskazane dla tych osób, które mają trudności z utrzymaniem równowagi lub mają problemy ze stawami.

Marsze z kijkami można uprawiać wszędzie: w mieście, poza miastem, w lesie czy w górach.

Jak trenować gdy za oknem jest gorąco?

• Należy założyć jasne, luźne ubranie,
• Należy założyć ubranie uszyte z oddychającego i szybkoschnącego materiału,
• Należy zaplanować trening z rana lub późnym wieczorem gdy jest najchłodniej,
• Należy popijać wodę co 10 – 15 minut,
• Trenować powinno się z mniejszą intensywnością. Maszeruj wolniej,
• Lepiej wybrać łatwiejszą trasę,
• Należy założyć czapkę z długim daszkiem i osłoną na szyję i kark.

Jak trenować gdy jest zimno?

• Warto założyć na siebie kilka warstw ubrań,
• Należy wybrać ubranie w ciemnym kolorze,
• Ubranie powinno być uszyte z oddychającego i szybkoschnącego materiału,
• Trenować powinno się w najcieplejszym okresie dnia, pomiędzy godz. 13:00 a 15:00,
• Przed samym treningiem powinno wykonać się małą rozgrzewkę,
• Trenować należy ze zwiększoną intensywnością,
• Warto wybrać trasę i kierunek marszu z wiatrem, a nie pod wiatr.

















































Komentarze

Możliwość komentowania tego artykułu została wyłączona